Längta av Sylvia Day

 
Jag älskar att fynda, och jag har en växande kärlek för second hand. Den här boken hittade jag för tio kronor på Myrornas i Ropsten – plus flera andra böcker, till exempel en annan bok av Sylvia Day som heter "Älska". Det är den boken jag kommer att läsa härnäst. Tidigare, för drygt ett år sedan, har jag läst en bokserie av just samma författare – Crossfire-serien. Men det är inte den jag ska prata om nu, det gör jag när jag läst klart alla de böckerna.

Den här boken heter alltså "Längta". Och jag älskade den! Det här är dock inte en bok för de pryda – sexscen efter sexscen avlöper varandra med grova ord och ytterst beskrivande scener. Jag älskar Sylvia Day som författare, och alla hennes böcker är värre med sexet än den kända Fifty Shades-serien (som jag också älskar). Författerens verk är alltså inte något för alla, men jag vågar faktiskt erkänna att det definitivt är något för mig! En sensuell thriller, som blir lite pinsam att läsa på pendeltåget i och med möjligheten att någon råkas läsa orden på den sida jag är på just då. Som sagt, sexscenerna är väldigt beskrivande och lämnar inte någon detalj åt fantasin. 

Boken handlar om den rika arvtagerskan Eliza Martin och privatdetektiven Jasper Bond, och utspelar sig i 1800-talets London. Eliza Martin blir trakasserad, och misstänker att det är någon som försöker skrämma henne för att tvinga henne till äktenskap. Hon är dock en tuff brud och vägrar låta sig skrämmas till giftermål, eftersom hon hellre är självständig. På den tiden var ju en kvinna mer eller mindre tvungen att gifta sig, men Eliza vägrar. Hon anlitar då Jasper Bond, som är privatdetektiv, för att klura ut vem det är som försöker vinna hennes hand. Bond är Elizas raka motsats, och kan tillslut inte motstå hennes skönhet. Han ser det som ett uppdrag att övertyga Eliza att äkta kärlek faktiskt finns, och att de konstigt nog är menade för varandra. Samtidigt skyddar han henne såklart, även om hon är grym på att göra det själv. En stark kvinna helt enkelt.

Skulle jag betygsätta den här boken så skulle den absolut få typ fyra av fem stjärnor. En kvinna är jagad, och en man vill lära henne att älska. Han vill visa att kärlek existerar, och hur underbar den kan vara. Men samtidigt döljer han sin egna lilla hemlighet som försvårar allting. Det är ett mysterium som kommer att hålla dig som läsare på helspänn från första sidan till bokens slut!