Jag lider av PTSD

Hej internet. Jag tänker fortsatta vara öppen i min kamp – jag vet inte vad jag vinner på det, men det spelar ingen roll. Allting handlar inte om att vinna eller förlora. Skulle min öppenhet få konsekvenser så får det vara så, isåfall är det deras förlust och inte min. 

 
En gång i veckan går jag till en psykolog. Hon har hjälpt mig mer än jag någonsin hade förväntat eller vågat tro – och med kombination av läkare har de redat ut en hel del misstankar jag alltid haft. Känner typ att alla bör ventilera till en proffsig person, bara för att lätta på trycket. Idag blev det fastställt att jag lider av "en mild version" av posttraumatiskt stressyndrom, som en följd av struliga relationer, otrygg uppväxt och en sne självbild som barn. Nej, jag har aldrig någonstin blivit utsatt för egentliga övergrepp eller svår misshandel, så dra inga förhastade slutsatser! Det här handlar om miljö, uteslutande av bearbetning och psykiska påfrestningar – alltså ingenting fysiskt. 

Det känns skönt att få det bekräftat. Att jag för varje gång kommer närmare upplösningen av knutar som faktiskt är jag. Jag är ett steg närmare förståelse för vem jag är och varför jag blivit som jag är. Jag är glad! Vissa saker måste man reda ut och faktiskt ta tag i. Så är det bara. Jag är den enda som kan göra det.

"Du är en sådan typisk doer, Carolina. När du har bestämt dig för något så gör du det, oavsett hur jobbigt det är" sa hon.

#1 - Felicia Floria

Så modigt och bra att du delar med dig av detta! <3

Svar: Tack! <3
Carolina "Kaka" Bäckström